Thursday 22 December 2011

Al-Kindi


Nama sebenarnya ialah Abu Yusuf Ya'aqub bin Ishak bin Al-Sabah dan merupakan tokoh cendiakawan abad ke-8 dan 9. Di Barat beliau dikenali dengan nama Al-Kindus. Dilahirkan di Kufah, Iraq pada tahun 185 Hijrah bersamaan 809 masihi. Ketika itu Iraq merupakan pusat ilmu pengetahuan yang ulung. Bapanya seorang gabenor di Kufah. Sejak kecil minatnya terhadap ilmu pengetahuan sangat tinggi dan merupakan seorang yang tekun belajar. Beliau telah mempelajari ilmu membaca, menulis, ilmu nahu, menghafal al-Quran, hadis, syair, falsafah dan kedoktoran.

Beliau seorang yang gigih menuntut ilmu-ilmu semasa. Al-Kindi berpendapat, matematik perlu dipelajari terlebih dahulu sebelum mempelajari ilmu-ilmu lain. Jadi sebab itulah beliau terkenal sebagai seorang ahli sains falsafah Islam yang agung. Karier beliau sebagai doktor perubatan bermula ketika beliau berusia 19 tahun. Buku-buku dalam bahasa Yunani, Parsi, Syria dan Mesir telah diterjemahkan oleh beliau ke dalam bahasa Arab.

'Rasa'il Al-Kindi' merupakan karya Al-Kindi yang menerangkan daya graviti dan hukum pengembangan jisim. Daya graviti yang ditemui oleh Newton pada abad ke 17 melalui peristiwa buah epal yang jatuh ke bumi telah dinyatakan oleh Al-Kindi sejak abad ke-9 lagi. Peristiwa pasang surut air laut juga telah ditemui oleh Al-Kindi lebih awal daripada saintis Eropah, Grosseteste ( abad ke-13 ), Hasil penulisan beliau lebih daripada 270 buah mencakupi bidang astronomi, meteorologi, perubatan. matematik, logik, geometri, pembedahan, kimia, falak, metafizik, geografi, muzik, pemakanan, tauhid, geologi dan sebagainya.

Rujukan:
Dr. Yazid Abdul Manap (2011). "Menerokai Kegemilangan Saintis Islam".  Shah Alam, Selangor : Grup Buku Karangkraf Sdn. Bhd.

No comments:

Post a Comment