Monday 12 December 2011

Al-Khawarizmi



Nama sebenarnya ialah Muhammad bin Musa al-Khawarizmi. Di Barat, beliau dikenali sebagai Algoarismi, Algorism, Al-Karismi, Augrim dan Aurym. Beliau dilahirkan di Khwarizm, Uzbekistan pada tahun 780 Masihi. Beliau mahir dalam bidang matematik, astronomi, aljabar, falsafah, logik, aritmetik, geometri, muzik, kejuruteraan, sejarah Islam dan kimia. Al-Khawarizmi telah menghabiskan lebih daripada separuh usianya di kota Baghdad iaitu pusat perkembangan ilmu pengetahuan dan ekonomi.

Kota Baghdad ketika itu digambarkan sebagai tempat pengumpulan pendapatan negara di mana peluang pekerjaan yang terbuka luas dan keamanan yang tiada tolok bandingnya. Khalifah Abbasiyyah ketika itu ialah Ma'mun yang sangat cintakan ilmu pengetahuan. Al- Ma'mun memperolehi koleksi buku dengan memaksa musuh-musuhnya menandatangani surat perjanjian yang menyatakan kesediaan memberi buku-buku Yunani yang sangat bernilai. Al-Khawarizmi pernah menjadi utusan khalifah ke Afganistan dan India untuk membeli atau menyalin teks-teks asli buku bertulisan tangan.

Al-Khawarizmi juga merupakan perintis aljabar dan hisab. Oleh itu beliau digelar bapa algebra. Banyak konsep matematik yang beliau cetuskan, menjadi begitu popular sehingga digunakan pada zaman sekarang. Beliau memperkenalkan sistem nombor, angka sifar, penyelesaian persamaan trigonometri ( kosinus, sinus dan tangen ), teorem segitiga sama dan segitiga sama kaki, formula ( luas segitiga, segi empat selari dan bulatan dalam geometri ).

Rujukan :
Dr. Yazid Abdul Manap (2011). "Menerokai Kegemilangan Saintis Islam".  Shah Alam, Selangor : Grup Buku Karangkraf Sdn. Bhd.

No comments:

Post a Comment